BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia
Bibliographic description:
,
The principle of unity and integrity of The Tengrian-Buddhist civilization // BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia. - 2015. №3. . - С. 5-15.
Title:
The principle of unity and integrity of The Tengrian-Buddhist civilization
Financing:
Codes:
Annotation:
The article deals with common historical, ethno-genetic, cultural, religious and philosophical factors that led to the community and the inner relationship tengrianstva and North Mahayana Budd-hism, which played a crucial role in the synthesis of «tengrizma» and Buddhism in the Middle Ages.The authors believe that tengrianstvo and Buddhism actually arose in ethnogenetical and civili-zational and cultural sense how closely religious traditions, whose roots go back to the original Aryan-Turanian religion pramongolov and Türks, originated in the Sayano-Altai ethnic and cultural area of southern Siberia, which is the ancestral home of the Turkic-Mongol tengrianstva and so-called religion of the Aryans, from which it diverged Buddhism in India, as well as the cradle of the whole Eurasian nomadic (pastoral) civilization.The article also analyzes the common origins The tyrant-Aryan civilization to which they belong are developed religious and philosophical teachings, Zoroastrianism, its special branch - Mithraism, Bon religion of Tibet, Chinese Taoism, Altai Ak-Dyan (Ak-Jang, Hak. Ak Chayan) and Buryat-Mongolian version of the Turko-Mongol tengrianstva as a syncretic religion that emerged due to the synthesis of Mithraic-Zoroastrian tradition with purely nomadic ethnic and cultural traditions.
Keywords:
Eurasian Mega-civilization, unity and integrity of the Tengrian-Buddhist civilization, the Turanic-Aryan civilization, nomadic civilizations of Eurasia, Zoroastrianism, Mithraism, Bon religion of Tibet, Chinese Taoism, Altai Ak-Dyan (Ak-Jang, hakasian Ak-Chayan), the Buryat-Mongolian version of the Turko-Mongol tengrianism and of Tibetan Mahayana Buddhism, epic of the Gesar.
List of references:
1. Абаев Н. В. Отражение религиозно-мифологических представлений народов Саяно-Алтая в скифо-сакской мифологии // Вестник БГУ. Cер. 16. Политология, культурология. – Вып. 1. – Улан-Удэ: Изд-во БГУ, 2004.
2. Абаев Н. В. Небесный Змей-Дракон в воинских культах тюрко-монгольских народов Саяно-Алтая и Центральной Азии // Г. Н. Потанин и народы Алтае-Саянского Горного региона: через поколение в будущее. – Горно-Алтайск, 2005.
3. Абаев Н. В. Карма-йога в искусстве стрельбы из лука: некоторые метафизические и этико-психологические аспекты // Проблемы, перспективы подготовки высококвалифициро-ванных спортсменов по стрельбе из лука: мат-лы межд. науч.-практич. конф. – Якутск: Изд-во СВФУ им. М. К.Аммосова, 2014.
4. Абаев Н. В. О культе Небесного Змея-Дракона в искусстве боевого и спортивного единоборства бурят-монголов // Боевые искусства и спортивные единоборства Востока и Запада: история, современность и перспективы: мат.-лы междунар. науч.-прак. конф. (Улан-Удэ, 5 июня 2014 г.).
5. Абаев Н. В. О чем поведал Мадарский всадник участникам V-й Международной кон-ференции по тэнгрианству в Болгарии (г. Варна). Режим доступа: http://tengrifund.ru/madarskij-vsadnik.html
6. Абаев Н. В. Культ священных гор и тэнгрианский эпос бурят-монголов. Изд. 2-е, испр. и доп. – Иркутск, 2015.
7. Абаев Н. В. Культ священных гор и Ёхор в контексте идеи метафизического «круга» // Круговые танцы: Природа – Человек – Космос: коллективная монография. – Якутск, 2014.
8. Абаев Н. В., Дашням Л. Изучение духовно-культурных основ тэнгрианско-буддийской цивилизации Центральной и Внутренней Азии в работах У. П. Бичелдей // По мосту времени – из прошлого в будущее. – Кызыл, 2014.
9. Абаев Н. В., Хобраков Ц. С. Бурят-монгольская школа единоборства «Шонын-баша» – Стиль Небесного Волка / отв. ред. Н. В. Абаев. – Улан-Удэ, 2015.
10. Абаева Л. Л. Этническая культура монгольских народов в контексте буддийских тра-диций и современной науки // Вестник Бурятского государственного университета. Вып. 6. Философия, социология, политология, культурология. – Улан-Удэ: Изд-во БГУ, 2011.
11. Абаева Л. Л. Религиозная культура монгольских народов в пространстве и времени // Олонулсынмонголчэрдэмтдийн Х Их Хурлынилтгэлууд. – Iботь. Улаанбаатар хот, 2012 он.
12. Аbaeva L. Religious indentity of indigenous peoples in Central Asia and Siberia in the modern time. - Karadeniz. Black Sea. – Vol. 19, 2013.
13. Аверьянов Б. В., Абаев Н. В. Митраизм в символике Мадарского всадника (по мате-риалам 5-й международной конф. по тэнгрианству в Болгарии) // Межкультурная коммуника-ция: основы дидактики. – Улан-Удэ: Изд-во БГУ, 2015.
14. Аверьянов Б. В., Абаев Н. В. Хас-тамга в бурят-монгольском тэнгрианстве в период квантового перехода (19.09.2015). Режим доступа: http://asiarussia.ru/articles/9161/.
15. Байжумин Ж. История рождения, жизни и смерти пастуха Авеля. Арийский лексикон. – Алматы, 2009. Кн.1-2.
16. Байжумин Ж. Туран. Взгляд на историю человечского общества. – Алматы, 2012. Тетр. 1-4.
17. Балданжапов П. Б. Заметки о топонимике Забайкалья // Этнографический сборник. – Улан-Удэ. – Вып.1, 1960.
18. Балданжапов П. Б. АлтанТобчи. – Улан-Удэ, 1970.
19. Илиев А. Л. Тангра и болгары // Тенгрианство и эпическое наследие народов Евразии: истоки и современность: мат-лы 4-ой Межд. науч.-прак. конф. (09-10 октября 2013 г.). – Улан-Батор, 2013.
20. Коваль А. С. Симаргл или Василевс (Посланник между небом и землей) // Мат-лы 5 Межд. науч.-практич. конф. (20-25 сентября 2015 г. Варна (Болгария)). – София: БЪДНИК, 2015.
21. Коновалов П. Б. Этнические аспекты истории Центральной Азии (древность и сред-невековье). – Улан-Удэ, 1999.
22. Котожеков А. И. «Алтын Арчол» – как понятие высшего пути в тенгрианстве // Тен-грианство и эпическое наследие народов Евразии: истоки и современность. Материалы 4-ой Межд. науч.-практич. конф., 09-10 октября 2013 г. – Улан-Батор, 2013.
23. Котожеков А. И. Сборник материалов IV-й Международной научно-практической конференции «Проблемы изучения Тенгри в аспекте мировоззренческой культуры». См. также на сайте МФиТ: tenrifund.ru
24. Котожеков А. И. Астория (Ас Тёёри) / Астара м удурicтi – асская мудрость / Историко-философское эссе.– Абакан: Дом литераторов Хакасии, 2015.
25. Малявкин А. Г. Танские хроники о государствах Центральной Азии. – Новосибирск, 1989.
26. Миронова В. Ю. Мир после квантового перехода (23.11.2014 г.). http://www.vrata11.ru/index.php?Itemid=33&catid=13:2011-03-15-23-51-40&id=882:2014-&option=com_content&view=article
27. Нейкова Р. «Не унижайте наших богов…» // Тенгрианство и эпическое наследие на-родов Евразии: истоки и современность. Материалы 4-ой Межд. науч.-практич. конф., 09-10 октября 2013 г. – Улан-Батор, 2013.
28. Федорова Л. В. Идеи тенгрианства и сакральность института власти // Тенгрианство и эпическое наследие народов Евразии: истоки и современность. // Тенгрианство и эпическое наследие народов Евразии: истоки и современность. Материалы 4-ой Межд. науч.-прак. конф., 09-10 октября 2013 г. – Улан-Батор, 2013.
29. Федорова Л. В. Сокральное в идеологии евразийства: автореф. дис. … канд. филос. наук. – М., 2013.
30. Федорова Л. В., Абаев Н. В. Тэнгрианство и «шаманизм»: принципиальные различия стадиально-типологических форм религии // Социальные процессы в современной Западной Сибири: сборник научных трудов. – Горно-Алтайск: РИО ГАГУ, 2012. – Вып. 13.
31. Цыдендамбаев Ц. Б. Бурятские исторические хроники и родословные. – Улан-Удэ, 1972 г.
32. Чагдуров С. Ш. Поэтика Гэсэриады. – Иркутск: Изд-во ИГУ, 1993.
33. Чагдуров С. Ш. Происхождение Гэсэриады. – Новосибирск, 1980.
34. Чагдуров С. Ш. Эргунэ-хун – прародина монголоязычных родов и племен // Между-народный конгресс монголоведов (Улан-Батор, август 1997 г.): Докл. Российской делегации. – М., 1997.
35. Чагдуров С. Ш. Горная Бурятия – прародина всех монголов // Филологический сбор-ник. – Улан-Удэ, 1999.
36. Spas Mavrov. Kholobar. The secrets of Tangraism. – Varna: Dangrafik, 2007.