Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia

Bibliographic description:
Garmaeva T.
,
Abaev N.
TO METHODOLOGY OF STUDYING THE ROLE OF RELIGION IN TENGRIAN CIVILIZATION OF INNER ASIA // BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia. - 2017. №1. . - С. 53-66.
Title:
TO METHODOLOGY OF STUDYING THE ROLE OF RELIGION IN TENGRIAN CIVILIZATION OF INNER ASIA
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2305-753Х-2017-1-53-66UDK: 167
Annotation:
The article analyzes the origin of the term «shamanism» in connection with the latest Tengrist
studies on the influence of Eternal Blue Sky religion, Mithraism and Bon religion on
beliefs and cults of the Turko-Mongol peoples of Inner and Central Asia. We consider that
this term, which J. Banzarov entered into scientific circulation, was adopted from archaic
Tungus-Manchu ethnic and religious tradition and artificially imposed to the Turko-
Mongol peoples, who had no «shamanism», but had various forms of Tengrism and
«Aryan religion» (Mithraism, Zoroastrianism).
Keywords:
shamanism, the religion of Eternal Blue Sky, Tengrism, Mithraism, Zoroastrianism,
monotheistic religion, Tungus-Manchu ethno-confessional
List of references:
1. Абаев Н. В. Некоторые мировоззренческие и духовно-культурные факторы организации и самоорганизации «кочевой» цивилизации // Вестник Тувинского государственного университета.

Вып.1. Социальные и гуманитарные науки. — Кызыл: Изд-во ТывГУ, 2009.

2. Абаев Н. В. «Cаяниды» и сакральная символика мифологемы «Три Солнца» в тэнгрианской религии: опыт реконструкции и интерпретации // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. — Вып. 1. — 2016. — С. 4–11.

3. Абаев Н. В. Тэнгрианство и Северный буддизм Единой колесницы (Экаяны) в бурят-монгольской школе единоборства Шонын-баша // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. — Вып. 3. — 2016. — С. 25–37.

4. Абаев Н. В., Фельдман В. Р. Этноконфессиональные традиции и экологическая культура народов Центральной Азии и Алтай-Байкальского региона. — Кызыл: Изд-во ТывГУ, 2007.

5. Абаев Н. В., Фельдман В. Р., Аракчаа Л. К. Экологическая культура народов Центральной Азии и Алтай-Байкальского региона в контексте палеоантропологических исследований. — Кызыл: Изд-во ТывГУ, 2005.

6. Абаев Н. В., Хобраков Ц. С. Медитативное построение личной ступы в искусстве боевого единоборства школы Небесного Волка // Хроники Таро. — 2016. — № 8. — С. 55–59.

7. Абаева Л. Л. Этническая культура монгольских народов в контексте буддийских традиций и современной науки //Вестник Бурятского государственного университета. Вып. 6. Философия, социология, политология, культурология. — Улан-Удэ: Изд-во БГУ, 2011. — С. 249–254.

8. Абаева Л. Л. Этнокультурные истоки этнической идентификации монгольских народов // Власть. — № 7. — 2009. — С. 94–96.

9. Аверьянов Б. В., Абаев Н. В., Гармаева Т. И. О правомерности использования термина «шаманизм» в контексте методологии тэнгриведческих исследований // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. — 2015. — Вып. 3. — С. 23–34.

10. Банзаров Д. Собрание сочинений. — 2 доп. издание. — Улан-Удэ, 1997.

11. Гумилев Л. Н. Древнемонгольская религия // Доклады Геогр. Об-ва СССР. Вып. 5. — Л.,1968.

12. Гумилев Л. Н., Кузнецов Б. И. Две традиции древнетибетской картографии // Вестник ЛГУ. — № 24. — 1969.

13. Кузнецов Б. И., Гумилев Л. Н. Бон (древняя тибетская религия) // Доклады Геогр. об-ва СССР. — Вып. 15. — Л., 1971.

14. Мукашов И. Доктор Абаев: интервью // Хроники Таро. — 2016. — № 8. — С. 43–51.

15. Федорова Л. В. Сакральное в идеологии евразийства: автореф. дис. … канд. филос. наук. —М., 2013.

16. Фельдман В. Р. Цивилизация: Социально-философские теории, сущность, исторические формы. — Кызыл: Изд-во ТывГУ, 2002.

17. Аbaeva L. Religious indentity of indigenous peoples in Central Asia and Siberia in the modern

time. — Karadeniz. Black Sea. — Vol. 19, 2013.