Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Khinzeeva D. P.
ХҮХЭ ‘BLUE’ AS A SIGNIFICANT SEMANTIC CATEGORY IN BURYAT LINGUOCULTURE // Bulletin of BSU. Philology. - 2022. №4. . - С. 41-45.
Title:
ХҮХЭ ‘BLUE’ AS A SIGNIFICANT SEMANTIC CATEGORY IN BURYAT LINGUOCULTURE
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2022-4-41-45UDK: 821.512.31’37
Annotation:
The purpose of the article is to identify the national and cultural specifics of the symbolism of the “blue” (хүхэ) colour, determined by the development of the Mongolian-speaking peoples in general, the formation of religious beliefs and the value picture of the world of an individual. Colour is defined by each nation in its own way, the "basic" col-ours form a colour picture of the world, which is part of the language picture of the world, and consequently is included in the cultural and conceptual picture of the world. The lin-guo-colour picture of the world is manifested in the form of colour designations in sepa-rate lexemes, phrases, idioms and other verbal means. The article focuses on the identifi-cation of universal and distinctive cognitive features of the colour under study. The lexical analysis of phraseological units with the “blue” colour component is followed by linguo-culturological excursions into the field of the material culture of the Buryats, ritual prac-tices, customs, signs, myths, historical traditions and legends, fairy tales, folk songs; the data of ethnography, ethnology, psychology, psycholinguistics and other related disci-plines are involved.
Keywords:
symbol, perception of the world, colour semantics, material and spiritual culture.
List of references:
1. Вежбицкая А. Обозначения цвета и универсалии зрительного восприятия // Язык. Культура. Познание. Москва: Русские словари, 1997. 412 с. Текст: непосредственный.

2. Вяткина К. В. Очерки культуры быта бурят. Москва: Наука, 1969. 220 с. Текст: непосредственный.

3. Омакаева Э. У. Цветовые представления калмыков сквозь призму типологии языков и типологии культур // Культурно-историческое взаимодействие русского языка и языков народов России: материалы всероссийской научно-практической конференции. Элиста, 2009. 224 с. (с. 84‒88). Текст: непосредственный.

4. Пюрбеев Г. Ц. Эпос «Джангар»: культура и язык (этнолигвистические этюды). Элиста: Калмыцкое книжное издательство, 1993. 128 с. Текст: непосредственный.

5. Рассадин В. И. Очерки по морфологии и словообразованию монгольских яхы-ков. Элиста: Изд-во Калм. ун-та, 2008. 234 с. Текст: непосредственный.

6. Серов Н. В. Цвет культуры: психология, культурология, физиология. Санкт-Петербург: Речь, 2004. 672 с. Текст: непосредственный.

7. Фрумкина Р. М. Концепт, категория, прототип // Лингвистическая и экстралингвистическая семантика. Москва: Изд-во ИНИОН РАН, 1992. С. 33‒41. Текст: непосредственный.

8. Хинзеева Д. П. Цветообозначение в бурятском языке: когнитивный аспект ис-следования: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Улан-Удэ, 2011. 27 с. Текст: непосредственный.

9. Цыдендамбаев Ц. Б. Бурятские исторические хроники и родословные. Историко-лингвистическое исследование. Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1972. 664 с. Текст: непосредственный.

10. Черемисов К. М. Бурятско-русский словарь. Москва: Советская энциклопедия, 1973. 804 с. Текст: непосредственный.