Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Imikhelova S. S.
,
Kherel A. K.
MYTHOPOETIC CONTENT OF NATIONAL IMAGES IN TUVAN AND BURYAT DRAMATURGY // Bulletin of BSU. Philology. - 2023. №2. . - С. 30-36.
Title:
MYTHOPOETIC CONTENT OF NATIONAL IMAGES IN TUVAN AND BURYAT DRAMATURGY
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2023-2-30-36UDK: 82.2(09)
Annotation:
The article reviews the features of mythopoetic imagery in Tuvan and Buryat dramaturgy in a comparative aspect. We have singled out the images of a mother, a warrior, and a horse, in the unique and original representation of which an eternal, sacred meaning is revealed. The study emphasizes the universal meaning of the maternal archetype as a preserver of the hearth at different stages of Tuvan and Buryat drama. It is argued that female images are a poetic reworking of epic tales, in which the images of a mother or sister of the hero-knight have the power of a female warrior of heavenly origin. Based on the established folklore tradition, we have analyzed the images of a warrior and his assistant — a horse, and the role of miraculous supernatural forces in their representation. We have come to the conclusion about vision of archetype images as a reflection of the desire of peoples for national self-determination, about intercultural dialogue caused by a single context of the evolutionary development of two national literatures.
Keywords:
dramaturgy, mother archetype, image of a warrior, symbolic image of a horse, sacred meaning.
List of references:
1. Самдан З. Б. Избранные научные труды. Тувинская словесность: миф — сказка — литература. Абакан: Журналист, 2011. 291 с. Текст: непосредственный.

2. Булгутова И. В. Мифопоэтика в контексте становления и развития бурятской литературы второй половины ХХ — начала ХХI веков: диссертация на соискание ученой степени доктора филологических наук. Москва, 2019. 388 с. Текст: непосредственный.

3. Имихелова С. С., Монгуш Е. Д. Образ-архетип старика в бурятской литературе // Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные и социальные науки. 2020. № 13(12). С. 1995–2011. Текст: непосредственный.

4. Имихелова С. С. Образ матери в бурятской драматургии: архетипическое содержание и межкультурный диалог // Русская литература XX–XXI веков как единый процесс (проблемы теории и методологии изучения): материалы V Международной научной конференции (Москва, 8‒9 декабря 2016 г.). Москва: МАКС Пресс, 2016. С. 99–103; Имихелова С. С., Шантанова Т. В. Женские образы в бурятской драматургии: архетипическое содержание и национально-культурный контекст. Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2015. 142 с. Текст: непосредственный.

5. Херел А. Х. Преломление жанра народной легенды в тувинской драматургии (на материале пьесы «Хайыраан бот» В. Кок-оола) // Вестник Бурятского госуниверситета. Филология. 2015. С. 249–255; Херел А. Х. Значение комедии В. Кок-оола «Ах, красавица!» для тувинской драматургии 1960-х гг. // Вестник Бурятского госуниверситета. Филология. 2020. Вып. 1. С. 64–72. Текст: непосредственный.

6. Найдакова В. Ц. Тувинский театр: учебное пособие. Улан-Удэ: ИПК ВСГАКИ, 1999. 160 с. Текст: непосредственный.

7. Эрдынеев Д. Бальжин-хатан // Антология литературы Бурятии ХХ — начала ХХI века: в 3 томах. Т. 3. Драматургия. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2011. С. 405–441. Текст: непосредственный.

8. Кок-оол В. Самбажык. Кызыл, 1966. Текст: непосредственный.

9. Гаврилов Б. Чингисхан: драматические сцены // Антология литературы Бурятии ХХ — начала ХХI века: в 3 томах. Т. 3. Драматургия. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2011. С. 472–494. Текст: непосредственный.

10. Элиаде М. Миф о вечном возвращении. Москва: Ладомир, 2000. 414 с. Текст: непосредственный.

11. Мифы, легенды, предания тувинцев / составители Н. А. Алексеев, Д. С. Куулар, З. Б. Самдан, Ж. М. Юша. Новосибирск: Наука, 2010. 372 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Т. 28). Текст: непосредственный.