Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Rudova O. S.
ABOUT GROTESQUE IN THE RUSSIAN PROSE OF V. V. NABOKOV // Bulletin of BSU. Philology. - 2023. №2. . - С. 50-55.
Title:
ABOUT GROTESQUE IN THE RUSSIAN PROSE OF V. V. NABOKOV
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2023-2-50-55UDK: 821.161.1
Annotation:
The article studies the features of grotesque in V. V. Nabokov’s prose of the Rus-sian-speaking period (stories of the 1920–1930s, the novel "Invitation to a Beheading"). We have emphasized the influence of Gogol's grotesque on Nabokov, the attention of contem-porary critics to the problem of genesis of Nabokov's form and content use of the grotesque. Methods used to create a special model of the world with its chaos, disintegration in the prose of V. V. Nabokov permit to wild using of grotesque. Attention is drawn to the image of the grotesque body as an expression of the facelessness of characters, physiological de-tails, lifeless expression on faces, carnaval actions. In a world full of chaos, the grotesque as a way of artistic embodiment of the illusory, mirage nature of the world becomes the only productive way to develop an idea about the complexity and incomprehensibility of the human.
Keywords:
Nabokov's Russian prose, grotesque, grotesque body, carnival forms, illusory nature, world as chaos.
List of references:
1. Бахтин. М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. Москва: Художественная литература, 1965. 525 с. Текст: непосредственный.

2. Башкеева В. В. Театральный код в романе В. Набокова «Приглашение на казнь» // Вестник Бурятского государственного университета. Филология. 2019. № 1. С. 27‒33. Текст: непосредственный.

3. Бочаров С. Г. Вокруг «Носа» // Филологические сюжеты. Москва: Языки славянских культур, 2007. С. 174‒198. Текст: непосредственный.

4. Кеба А. В. Типология гротескных форм в европейской литературе 1920‒1930-х гг. // Вопросы русской литературы. 2006. № 12. C. 99‒110. Текст: непосредственный.

5. Куксина Е. М. «UltimaTrule» В. В. Набокова и «Записки сумасшедшего» Н. В. Гоголя // Русская литература в XX веке: имена, проблемы, культурный диалог. Вып. 2. В. Набоков в контексте русской литературы XX века. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2000. С. 38‒48. Текст: непосредственный.

6. Манн Ю. В. О гротеске в литературе. Москва: Юрайт, 2021. 145 с. Текст: непосредственный.

7. Набоков В. В. Собрание сочинений: в 4 томах / составитель В. В. Ерофеев. Москва, 1990. Т. 1. 414 с. Текст: непосредственный.

8. Набоков В. В. Собрание сочинений: в 4 томах / составитель В. В. Ерофеев. Москва, 1990. Т. 2. 446 с. Текст: непосредственный.

9. Набоков В. В. Собрание сочинений: в 4 томах / составитель В. В. Ерофеев. Москва, 1990. Т. 4. 476 с. Текст: непосредственный.

10. Набоков В. В. Николай Гоголь. URL: http://nabokov-lit.ru/nabokov/kritika-nabokova/nikolaj-gogol/apofeoz-lichiny.htm (дата обращения: 20.03.2023). Текст: электронный.

11. Сошкин Е. К источникам рассказа Набокова «Картофельный эльф» // Новое литературное обозрение. 2015. № 5. С. 217‒229. Текст: непосредственный.

12. Таганова Н. Л. «Приглашение на казнь» В. В. Набокова и Н. В. Гоголь: объединенность абсурдом // Научный поиск. 2011. № 2. С. 45‒48. Текст: непосредственный.

13. Ходасевич В. Г. Рецензия на роман «Приглашение на казнь» // Классик без ретуши / под общей редакцией И. Г. Мельникова. Москва: Новое литературное обозрение, 2000. С. 138–140. Текст: непосредственный.