Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Bryukhanova Y. M.
IMAGES OF MYTHICAL BIRDS IN MODERN RUSSIAN PROSE (T. TOLSTAYA "A DATE WITH A BIRD", E. NEKRASOVA "SESTROMAM") // Bulletin of BSU. Philology. - 2023. №2. . - С. 68-74.
Title:
IMAGES OF MYTHICAL BIRDS IN MODERN RUSSIAN PROSE (T. TOLSTAYA "A DATE WITH A BIRD", E. NEKRASOVA "SESTROMAM")
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2023-2-68-74UDK: 21.161.1.09-343
Annotation:
The article considers the images of mythical birds, which undergo a number of changes in the space of the author's literary text. The depiction of the birds Sirin and Alko-nost in Tatyana Tolstaya's story "A Date with a Bird" and the Gamayun bird in Evgeniуa Nekrasova's story "Sestromam" reflects the trend to use individual mythological elements in modern Russian literature, which is determined not by an attempt to build a holistic pic-ture of the world, focusing on the collective consciousness, but by the desire to resolve is-sues of personal self-determination or trauma experience. In "A Date with a Bird" the myth-ological image is built into the worldview of the protagonist — a boy, whose childish consciousness easily and freely combines a fairy tale with reality. In the story "Sestromam", the appearance of a mythical character is the result of an internal unspoken sense of guilt of the central character. So, both stories emphasize that the transformation of the images of mythical creatures reflects a partial, local appeal to the mythological picture of the world without its completeness and systemic nature. In such a subjective individual version, mythical elements perform the function of complementing the images of the central characters and actualize the possibilities of resolving a “personal” conflict.
Keywords:
Russian literature, short story, Tatyana Tolstaya, Evgeniya Nekrasova, mythic prose, word-picture, mythical birds, Gamayun, Sirin, Alkonost.
List of references:
1. Жучкова А. Мифопроза — что сейчас с ней происходит: фантастика, фэнтези, детектив и другое? Вебинар 29 октября. 2020. URL: https://voplit.ru/video/mifoproza-chto-sejchas-s-nej-proishodit-fantastika-fentezi-detektiv-i-drugoe/ (дата обращения: 20.03.2023). Текст: электронный.

2. Имихелова С. С. Non-fiction или autofiction?: об одной тенденции в русском рас-сказе рубежа ХХ–ХХI вв. // Вестник Бурятского государственного университета. Филология. 2020. № 1. С. 34–42. Текст: непосредственный.

3. Лейдерман Н. Л., Липовецкий М. Н. Современная русская литература: 1950–1990-е годы: в 2 томах. Москва: Академия, 2006. Т. 2. 688 с. Текст: непосредственный.

4. Мачавариани Н. В. Взаимодействие художественно-эстетических систем реа-лизма и постмодернизма в раннем творчестве Т. Н. Толстой: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Пятигорск, 2017. 28 с. Текст: непосредственный.

5. Мачавариани Н. В. Мифопоэтика ранних рассказов Т. Н. Толстой // Вопросы рус-ской литературы. 2016. № 1–3(35–94). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mifopoetika-rannih-rasskazov-t-n-tolstoy (дата обращения: 20.03.2023). Текст: электронный.

6. Мелетинский Е. М. От мифа к литературе. Москва, 2001. 169 с. Текст: непосредственный.

7. Мифы народов мира. Энциклопедия: в 2 томах / главный редактор С. А. Токарев. Москва: Большая Российская энциклопедия, 1997. Т. 2. 719 с. Текст: непосредственный.

8. Некрасова Е. Сестромам // Знамя. 2015. № 1. URL: https://magazines.gorky.me-dia/znamia/2015/1/sestromam.html (дата обращения: 20.03.2023). Текст: электронный.

9. Нефагина Г. Л. Русская проза конца ХХ века. Москва: Флинта: Наука, 2003. 320 с. Текст: непосредственный.

10. Полная энциклопедия символов / составитель В. М. Рошаль. Москва: Изд-во АСТ; Санкт-Петербург: Сова, 2006. 515 с. Текст: непосредственный.

11. Скаковская Л. Н. Фольклорная парадигма русской прозы последней трети ХХ века: автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора филологических наук. Тамбов, 2004. 43 с. Текст: непосредственный.

12. Толстая Т. Свидание с птицей // Толстая Т. Н. Ночь: рассказы. Москва: Подкова, 2001. С. 86–106. Текст: непосредственный.