Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Tserenchimadiin Sarantsatsral
MOTIVATION FOR LEARNING FOREIGN (RUSSIAN) LANGUAGE WITHIN THE MONGOLIAN AUDIENCE: A SOCIOLINGUISTIC ASPECT // Bulletin of BSU. Philology. - 2023. №4. . - С. 27-35.
Title:
MOTIVATION FOR LEARNING FOREIGN (RUSSIAN) LANGUAGE WITHIN THE MONGOLIAN AUDIENCE: A SOCIOLINGUISTIC ASPECT
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2023-4-27-35UDK: 81’27
Annotation:
The article studies motivation for learning foreign languages, including the Rus-sian language within the Mongolian audience. Motivation refers to the form of expressing the need to acquire a foreign language, which generates interest in educational activities. The author analyzes some results of a sociolinguistic survey conducted from 2021 to 2023 among schoolchildren and students in the capital city of Ulaanbaatar and in other cities and aimaks of Mongolia. The article provides a brief overview of the status of teaching the Russian language in educational institutions in Mongolia, and analyzes the responses of students to a series of sociolinguistic and linguocultural questions that were asked to determine their motivation for learning Russian. It has been established that the respondents mention the development of creative and intellectual potential as motives for acquiring the Russian lan-guage, due to its role as a language of education, information, and obtaining a profession.
Keywords:
Russian language, Mongolian education system, sociolinguistic survey, motivation for learning a foreign language, language policy, foreign language.
List of references:
1. Арефьев А. Л. Национальные и иностранные языки в Российской системе образования. Москва: Юрайт, 2017. 302 с. Текст: непосредственный.

2. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. Москва: Русский язык, 1990. 246 с. Текст: непосредственный.

3. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. Москва: Русские словари, 1996. 416 с. Текст: непосредственный.

4. Гумбольд фон В. Язык и философия. Москва: Прогресс, 1985. 452 с. Текст: непосредственный.

5. Монгол улсын их, дээд болон ЕБС-ийн суралцагчдын гадаад /орос/ хэлний талаарх төсөөлөл, санаа бодол (нийгэм-хэл шинжлэлийн тандалт, Санал асуулгын урьдчилсан үр дүнгээс) / Г. А. Дырхеева, Ц. Саранцацрал, Ц. Цогзолмаа, Ч. С. Цыбенова // Европ судлал. Улаанбаатар, 2022.

6. Дэвидсон Д. Билингвальный ассоциативный словарь языка русской и американской молодежи // Язык и речевая деятельность. Вашингтон, 2004. Т. 7. С. 41–42. Текст: непосредственный.

7. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. Москва: Слово, 2000. 624 с. Текст: непосредственный.

8. Цэрэнчимэд Саранцацрал. Языковая политика в современной Монголии // Русский язык — язык образования и науки: материалы юбилейной международной научной конференции (Улаанбаатар, 8–9 октября 2017 г.). Улаанбаатар, 2017. С. 26–29. Текст: непосредственный.

9. Цэрэнчимэд Саранцацрал. Языковая политика и языковая ситуация по иностранным языкам в современной Монголии // Языки в полиэтническом государстве: развитие, планирование, прогнозирование: материалы международной конференции (Улан-Удэ—Горячинск, 1–4 июля 2019 г.). Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2019. С. 194–197. Текст: непосредственный.