Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Dambueva P.
ON THE PECULIARITIES OF PHONEME SHADES IN THE BURYAT LANGUAGE // Bulletin of BSU. Philology. - 2023. №4. . - С. 45-50.
Title:
ON THE PECULIARITIES OF PHONEME SHADES IN THE BURYAT LANGUAGE
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2023-4-45-50UDK: 811.512.31
Annotation:
The article aims to identify the specific characteristics of phonemes in the Russian and Buryat languages that have systemic linguistic significance, as well as differences that are not phonematically significant but still disrupt speech aesthetics and create accents. This goal was set with the hope that the article can be useful to researchers of the Buryat language as well as educators teaching the Buryat language to non-native speakers. The author con-cludes that sounds in different languages can have similarities, but they can also differ in terms of vocal and noise participation, moving and passive speech organs, occlusive or slit sound origin, etc. The article provides a description of the action of the vowel harmony law, which dictates the pronunciation of consonants and the choice of vowels depending on their hardness or softness, as well as different pronunciation shades of the same sounds depending on their place and manner of formation. Similar sounds in the Buryat and Russian languages can differ articulatory, in terms of reduction, nasality, affrication, aspiration, greater or lesser degree of vibrancy, etc.
Keywords:
orthoepy, articulation, articulatory basis, phoneme, vowel harmony, sound or-ganization of the word, phasal nature of pronunciation, sound beginning, sound stop, sound release, soft position of vowels, hard position of vowels
List of references:
1. Бакшиханова С. С., Дылыкова Р. С., Содномов С. Ц. Хэлэлгэ шэнжэлгын, хэлэлгын алдуунуудые усадхалгын методико. Улан-Удэ, 1996. 125 с.

2. Будаев Б. Ж. Акцентуация бурятского языка. Москва, 1981. 111с. Текст: непосред-ственный.

3. Будаев Ц. Б. Буряад хэлэн: абяануудые, үгэнүүдые үзэлгэ. Улан-Удэ, 1998. 154 х.

4. Бураев И. Д., Бажеева Т. П., Павлова Е. С. Атлас звуков бурятского языка. Улан-Удэ, 1975. 67 с. Текст: непосредственный.

5. Гунжитова Г.-Х. Ц., Дареева О. А. Фонетическая интерференция в устной речи бурят-билингвов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13, вып. 12. С. 196–200. Текст: непосредственный.

6. Дамбуева П. П. Сопоставительный анализ фонетико-фонологических систем русского и бурятского языков как основа обучения бурятскому литературному произношению // Проблемы монголоведных и алтаистических исследований: материалы международной научной конференции, посвященной 70-летию В. И. Рассадина (Элиста, 10–13 ноября 2009 г.). Эли-ста, 2019. С. 69–71. Текст: непосредственный.

7. Филологическое образование на начальном этапе обучения в двуязычной образовательной среде: монография / И. В. Андреева, С. П. Анзорова, П. П. Дамбуева [и др.]; под редакцией О. И. Артеменко. Москва: НПО, 2009. 212 с. Текст: непосредственный.

8. Нанзадай Д. Ц. Формирование фонетических навыков и умений на уроках бурятского языка как государственного // Вестник Бурятского госуниверситета. 2009. № 15. С. 200–205. Текст: непосредственный.

9. Раднаев Э. Р. Буряад хэлэнэй орфоэпидэ hургалга. Улан-Удэ, 1982. 95 х.

10. Сультимова Р. Т. Формирование слухопроизносительных навыков при обучении бурятскому языку учащихся 5–7 классов, не владеющих родным языком: диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Москва, 2005. 144 с. Текст: непосредственный.

11. Сундупова Т. Ц. Методика обучения бурятскому произношению учащихся начальных классов в школах с русским языком обучения: автореферат диссертации на со-искание ученой степени кандидата педагогических наук. Улан-Удэ, 2009. 22 с. Текст: непосредственный.