Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Bashkeeva V.
THE BODY AS AN OBJECT IN N.V. GOGOL'S STORY "THE NOSE" // Bulletin of BSU. Philology. - 2023. №4. . - С. 66-72.
Title:
THE BODY AS AN OBJECT IN N.V. GOGOL'S STORY "THE NOSE"
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2023-4-66-72UDK: 82-31
Annotation:
The article analyzes the problem of corporeality in N.V. Gogol's Petersburg story "The Nose", which represents a special variant of anthropological forms in the classic's ar-tistic world. The tendencies of body fragmentation, noted in the writer's early prose, lead to the transformation of the body into an object. The associated tendency is endowing body parts with animacy, including agency – reaches its peculiar climax in this story. Attention is drawn to the noticeable psychological changes in Major Kovalyov and even the emer-gence of personality in the moments of body deformation. In connection with the principle of phantasmagoric representation of the world in Russian literature of the 1830s, the Gogol's peculiar phantasmagoria of the body is highlighted, including the positive aspects of the writer's artistic experiment.
Keywords:
"The Nose" story, problem of corporeality, body fragmentation, body as an object, body parts agency, phantasmagory
List of references:
1. Бочаров С. Загадка «Носа» и тайна лица // О художественных мирах. Москва: Советская Россия, 1985. С. 124–160. Текст: непосредственный.

2. Бычкова А. Ю. Ретроспективы и перспективы гоголевской ринологии // Вестник Том. гос. ун-та. 2009. № 324. С. 16–17. Текст: непосредственный.

3. Виноградов В. В. Натуралистический гротеск. (Сюжет и композиция повести Гоголя «Нос») // Поэтика русской литературы. Москва: Наука, 1976. С. 5–44. Текст: непосредственный.

4. Гоголь Н. В. Собрание сочинений: в 7 томах. Москва, 1983. Т. 3. 448 с. Текст: непосредственный.

5. Грау О. Фантасмагорическое визуальное колдовство XVIII столетия и его жизнь в медиа искусстве. URL: https: // https://cyberleninka.ru/article/n/fantas magoricheskoe-vizualnoe-koldovstvo-xviii-stoletiya-i-ego-zhizn-v-media-iskusstve (дата обращения: 15.06.2023). Текст: электронный.

6. Дилакторская О. Г. Фантастическое в повести Н. В. Гоголя «Нос» // Русская литература. 1984. № 1. С. 153–166. Текст: непосредственный. 7. Дунаев А. Гоголь как духовный писатель. Опыт нового прочтения «Петербургских повестей» — искусствознание // Журнал по истории и теории искусства. 1998. № 1. С. 391–427. URL://istina.cemi-ras.ru/publications/ article/60589080 (дата обращения: 15.09.2023). Текст: электронный.

8. Кутафина Ю. Н. Предметный мир художественной прозы Н. В. Гоголя: Петербургские повести, Мертвые души: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Елец, 1999. 18 с. Текст: непосредственный.

9. Маркович. Дыхание фантазии // Русская фантастическая проза эпохи романтизма (1820–1840 гг.): сборник произведений. Ленинград: Изд-во Ленинград. ун-та, 1991. С. 5–47. URL: https://www.fandom.ru/about_fan/rusromantizm_1.htm (дата обращения: 16.08.2023). Текст: электронный.

10. Полевой Н. Блаженство безумия. Николай Полевой. Избранные произведения и письма. Ленинград, 1986. URL: https://www.6lib.ru/books/read/blajenstvo-bezumia-216803? page=19 (дата обращения: 17.08.2023). Текст: электронный.

11. Смирнов А. С. Романтическая ирония в русской литературе первой половины XIX в. и творчество Н. В. Гоголя. Гродно: Изд-во ГрГУ, 2004. 134 с. Текст: непосредственный.