Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Lomakina M. I.
,
Poleva Y. A.
SCHOOL FANTASTIC STORIES ABOUT "TIME TRAVELERS" INTO THE SOVIET PAST: THE SPECIFICS OF CULTURAL-HISTORICAL MEMORY // Bulletin of BSU. Philology. - 2024. №1. . - С. 63-71.
Title:
SCHOOL FANTASTIC STORIES ABOUT "TIME TRAVELERS" INTO THE SOVIET PAST: THE SPECIFICS OF CULTURAL-HISTORICAL MEMORY
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2024-1-63-71UDK: 82:81-26, 82:801.6
Annotation:
The article presents a selection of fictional works from the beginning of the 21st century that correspond to the main characteristics of the genre of fantastic school stories about "time travelers" into the Soviet past. These works allow for the analysis of various aspects of memory in the authors and "post-memory" (M. Hirsch) in the young characters of the stories. The ways in which the authors' cultural-historical memory is manifested in the novellas by T. Kryukova, A. Zhvalevsky, E. Pasternak, A. Remiz include the speech charac-teristics of the characters, including the use of Soviet-era terms, the emotional modality of depicting social behavior norms accepted in Soviet society in the 1980s, characterization of material and technical culture (clothing, objects, means of communication, etc.), social and geopolitical contexts. The analysis of the novellas has allowed us to establish that all authors combine two principles in depicting epochs: contrast and parallelism. Stereotypes and features of historical periods (the 1980s and the 2000s) are highlighted in contrast, as well as the dif-ferences between children in contemporary Russia and the Soviet Union. Parallelism is asso-ciated with the manifestation of eternal humanistic values (friendship, compassion, mutual assistance, justice) in the behavior of the characters, which are maintained in different histor-ical and socio-cultural contexts and serve as a basis for building relationships and self-deter-mination for teenage characters.
Keywords:
memory, post-memory, Soviet past, "time travelers," cultural-historical concep-tion of time, fantastic school story, contemporary children's literature
List of references:
1. Багдасарян О. Ю. Память второго поколения и работа с прошлым в современной детской литературе // Политическая лингвистика. 2019. № 6(78). С. 132–138. Текст: непосредственный.

2. Белохвостик Н. Белорусские писатели Андрей Жвалевский и Евгения Пастернак: «Книги пишем по законам физики». URL: https://www.kp.ru/daily/24376/558113/ (дата об-ращения: 22.11.2023). Текст: электронный.

3. Галина М. Вернуться и переменить. Альтернативная история России как отражение травматических точек массового сознания постсоветского человека // Новое литературное обозрение. 2017. № 4(146). С. 258–271. Текст: непосредственный.

4. Жвалевский А., Пастернак Е. Время всегда хорошее: повесть. Москва: Время, 2001. 240 с. Текст: непосредственный.

5. Иващенко Н. С. Попаданчество как межкультурное взаимодействие // Terra куль-тура. 2017. № 6. URL: http://terra.lgaki.info/generation_p/popadanchestvo-kak-mezhkulturnoe-vzaimodeystvie.html (дата обращения: 03.01.2024). Текст: электронный.

6. Королев К. Поиски национальной идентичности в советской и постсоветской массовой культуре: славянский метасюжет в отечественном культурном пространстве. Санкт-Петербург: Нестор-История, 2020. 376 с. Текст: непосредственный.

7. Крюкова Т. Повторение пройденного: юмористическая повесть. Москва: Аквилегия-М, 2017. 256 с. Текст: непосредственный.

8. Лобин А. Повествовательное пространство и магистральный сюжет современного историко-фантастического романа. Ульяновск: Изд-во УлГТУ, 2008. 132 с. Текст: непосредственный.

9. Новохатский Д. В. Спасти прошлое: хронокоррекция в русской литературе. Milano: Criterion, cop, 2023. 330 с. Текст: непосредственный.

10. Ремиз А. Кошка с Юпитера и позвоночные. Москва: БерИнга, 2018. 168с. Текст: непосредственный.

11. Фишман Л. Мы попали // Дружба народов. 2010. № 4. С. 200–208. Текст: непосредственный.

12. Фрумкин К. Г. Альтернативно-историческая фантастика как форма исторической памяти // Историческая экспертиза. 2016. № 4. С. 17–28. Текст: непосредственный.

13. Хирш М. Что такое постпамять / перевод К. Харланова. URL: https://urokiistorii.ru/article/53287 (дата обращения: 12.08.2023). Текст: электронный.

14. Холостова Т. Время и литература (вступительная статья) // Козырева М. Девочка перед дверью. Ленинград: Детская литература, 1990. С. 3–13. Текст: непосредственный.