Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia

Bibliographic description:
Badmayev A. D.
THE CULTURAL HERITAGE OF RUSSIA: ITS PEDAGOGICAL AND EDUCATIVE POTENTIAL (ON THE EXAMPLE OF A REGIONAL UNIVERSITY) // BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia. - 2023. №4. . - С. 53-59.
Title:
THE CULTURAL HERITAGE OF RUSSIA: ITS PEDAGOGICAL AND EDUCATIVE POTENTIAL (ON THE EXAMPLE OF A REGIONAL UNIVERSITY)
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2305-753X-2023-4-53-59UDK: 008:374.7
Annotation:
The article delves into the pedagogical and educative potential of cultural heritage sites, studying the significance and role of these sites in shaping the worldview of in-dividuals, forming their identity, determining their values and life trajectories. The ar-ticle also presents the main theoretical positions for understanding the essence of the concept of "cultural heritage", supported by the opinions of scholars, as well as an analysis of the legislative framework formed in Russia and the world for the protec-tion and preservation of the world cultural heritage sites. The research is based on the experience of organizing a museum object dedicated to the life and work of one of the leading professors of the Dorzhi Banzarov Buryat State University, Yefrem Yego-rovich Tarmakhanov. The author describes the main sites of the museum exposition and concludes that this historical and cultural object, representing an undoubtedly worthy example of a life dedicated to people, fully performs an important education-al, cultural, and civic function.
Keywords:
society, history, culture, cultural heritage, monuments, landmarks, Dorzhi Banzarov Buryat State University, Tarmakhanov Yefrem Yegorovich
List of references:
1. Бадмаев А. Д., Хантакова Е. Н. Ефрем Егорович Тармаханов: ученый, педагог, организатор научной школы / научный редактор Т. Е. Санжиева. Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та. 2022. 104 с. Текст: непосредственный.

2. Бойко И. Г. Культурные ценности и объем культурного наследия: проблема унификации понятий // Студенческий научный форум: материалы VI Международной студенческой научной конференции. URL: https://scienceforum.ru/2014/article/2014007368 (дата обращения: 23.09.2023). Текст: электронный.

3. Ванчикова Ц. П., Бураева С. В. Памятники письменности как основа историко-культурного наследия народов Бурятии: стратегии сохранения и трансляции // Гуманитарный вектор. 2010. № (24). С. 111–117. Текст: непосредственный.

4. Копсергенова А. А. Культурное наследие: философские аспекты анализа: диссертация на соискание ученой степени кандидата философских наук: 09.00.13. Ставрополь, 2008. 184 с. Текст: непосредственный.

5. Кочуров Б. И., Рудникова Н. П. Региональные исследования природного и культурно-исторического рекреационного потенциала территории // Туризм и рекреация. Фундаментальные прикладные исследования: сборник научных трудов. Москва, 2008.

С. 385–386. Текст: непосредственный.

6. Курьянова Т. С. Культурное наследие: смысловое поле и практика // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2011. № 2. С. 13–18. Текст: непосредственный.

7. Лихачев Д. С. Декларация прав культуры. URL: http://www.lihachev.ru/ lihachev/deklaratsiya/123 (дата обращения: 22.09.2023). Текст: электронный.

8. Медведев Е. В. Уголовно-правовая охрана культурных ценностей: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата юридических наук. Казань, 2003. 30 с. Текст: непосредственный.

9. Панфилов А. Н. Культурные ценности и объекты культурного наследия: проблема унификации понятий (часть 1) // Право и политика. 2011. № 2(134). С. 293–305. Текст: непосредственный.

10. Рыбак К. Е. Музей в нормативной системе: историко-культурный анализ: автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора культурологии. Санкт-Петербург, 2006. 35 с. Текст: непосредственный.

11. Федулин А. А., Субботина Е. В. Формирование подготовки по направлению туризм с учетом потребностей туристической индустрии // Туризм и рекреация. Фундаментальные прикладные исследования: сборник научных трудов. Москва, 2008. С. 54–58. Текст: непосредственный.