Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia

Bibliographic description:
Lebedev R.
INTERPRETATION OF SOME ALTAI-SAYAN SACRED TOPONYMS IN LIGHT OF ETHNOGONIC TURKIC-MONGOLIAN MYTHS // BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia. - 2017. №1. . - С. 16-28.
Title:
INTERPRETATION OF SOME ALTAI-SAYAN SACRED TOPONYMS IN LIGHT OF ETHNOGONIC TURKIC-MONGOLIAN MYTHS
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2305-753Х-2017-1-16-28UDK: 811:299.4
Annotation:
This article deals with some geographical categories: toponyms, hydronyms, and native place names
in the assumed centers of the Turko-Mongols ethnogenesis. These centers are treated as ―geocultural
space‖, where place names act as carriers of meanings and embodiment of Tengri-Kama archaic
knowledge.
We reveal that Altai-Sayan native place name ―Hem // Cem‖ united etnogonic myths of Turkic-
Mongols, it reflected the primary anthroponym ―Cemer‖, which had spread to the ethnonym ―the
Cimmerians‖ (the proto-Turko-Mongols) and the hydronym ―Ulug-Hem‖, and comprised theonyms
and religious concepts related to Tengri worldview (―Cem // Cam‖ and ―кемпірқосақ‖).
The analysis of ancient, fundamental and common for Turkic-Mongolian etnogonic myths about Ergune
Hoon // Ergenekon, flood and the swan-grandparent. Interpretation of Altai-Sayan toponyms,
hydronyms, native place names, and ethnonyms shows ancientry and commonality of Turko-Mongol
ethnic groups, unity of their historical development, integrity of Tengri-Kama worldview ideas within
the single sacred center of the Sayano-Altai Mountain system.
Keywords:
Tengri-Kama worldview, etnogonic myths, Ergene-Hoon, Ulug-Hem, swan, dragon,
Tengri, Erlik Khan, the Cimmerians, ancient Turks, Mongols, the Kumandins, the Chelkans.
List of references:
1. Абаев Н. В. Архаические формы религии и тэнгрианство в этнокультурогенезе народов Внутренней Азии. — Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2015. — 248 с.

2. Абаев Н. В. О прародине всех тюрков и монголов: «Эрненекон», «Эргунэ-Хун» или Танну-Урянхая? // Новые исследования Тувы. — 2011. — Вып. 1(9) [Электронный ресурс]. — URL: http://www.tuva.asia/journal/issue_9/3042-abaev.html (дата обращения 23.12.2016).

3. Абаев Н. В. Синергетические и метафизические основы тэнгрианской религии Чингисхана // Новые исследования Тувы. — 2009. — Вып. 1–2 [Электронный ресурс]. — URL: http://www.tuva.asia/journal/issue_1-2/120-tengriism.html (дата обращения 23.12.2016).

4. Абаев Н. В. «Cаяниды» и сакральная символика мифологемы «Три Солнца» в тэнгрианской религии: опыт реконструкции и интерпретации // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. — 2016. — Вып. 1. — С. 4–11.

5. Абаев Н. В. Тэнгрианство и Северный буддизм Единой колесницы (Экаяны) в бурят-монгольской школе единоборства Шонын–баша // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. — 2016. — Вып. 3. — С. 25–37.

6. Абаев Н. В. О роли митраизма и героического эпоса тюрко-монгольских народов в формировании арийско-туранской цивилизации Внутренней Азии // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. — 2015. — Вып. 4. — С. 4–19.

7. Аристов Н. А. Заметки об этническом составе тюркских племен и народностей и сведения об их численности // Живая старина. — 1896. — Вып. III–IV, Год шестой.

8. Бартольд В. В. Сочинения. Т. 1. — Москва: Восточная литература, 1963.

9. Бутанаев В. Я. Бурханизм тюрков Саяно–Алтая. — Абакан: ХГУ им. Н.Ф. Катанова, 2003.

10. Бутанаев В. Я. Топонимический словарь Хакасско-Минусинского края. — Абакан: Хакас. кн. изд-во, 1995.

11. Вайнштейн С. И. Загадочная Тува. — Москва: Дом. газ., 2009.

12. Гумилев Л. Н. Древние тюрки. — Москва, 1967.

13. Дугаров Д. С. Лебедь в орнаменте женского костюма тюркомонгольских народов // Советская этнография. — 1983. — № 5.

14. Журакузиев Н. И. Представления древних тюрок о мироздании (на примере памятника в честь Кюль-Тегина и памятника с Элегеша) // Вестник Челябинского государственного университета. Вып. 62 Филология, Искусствоведение. — 2012. — № 2 (256).

15. Илиуф Хаджи-Мурат Шаяхмет-улы Тюрко-китайские лексические параллели. Семей, Республика Қазақстан. [Электронный ресурс]. — URL: http://s155239215.onlinehome.us/turkic/44TurkicAndChinese/YiliufHMTurkic-Chinese_Ru.htm (дата обращения 23.12.2016).

16. Калинина Т., Петрухин В., Флеров В. Хазария в кросскультурном пространстве. Историческая география, крепостная архитектура, выбор веры. — Москва: Изд-во «Рукописные памятники Др. Руси», 2014.

17. Кандаракова Е. П. Чалканские сказки. — Горно–Алтайск: Кн. изд-во «Юч-Сюмер – Белуха» Республики Алтай, 2005.

18. Карлссон Т. Адулруна. Готическая каббала / пер. с англ. И. С. Аникеева. — Домодедово: Дархон, 2009.

19. Корнев И. Н. География и топонимика в контексте гуманитарного дискурса // Географический вестник. — 2014. — Вып. № 1 (28).

20. Лайпанов К. Т. Тюркский мир: истоки и связи. — Черкесск, 2007.

21. Лебедев Р. Алтай – Европа: тропами древних мифов. — Новоалтайск, 2015.

22. Лебедев Р. Тэнгри-камство и сакральная география Саяно–Алтая. — Новоалтайск, 2016.

23. Летова И. А. О следах языческих представлений в русской топонимии (к постановке вопроса) // Вопросы ономастики. — 1982. — Вып. 15.

24. Марр Н. Я. К вопросу о названиях рек Сибири в освещении яфетической теории // Известия Академии наук СССР. VI серия. — Т. 20. — Вып. 5–6, 1926.

25. Молчанова О. Т. Топонимический словарь Горного Алтая. — Горно–Алтайск, 1979.

26. Мурзаев Э. М. Очерки топонимики. — Москва: Мысль, 1974.

27. Мурзаев Э. М. Топонимика и география. — Москва: Наука, 1995.

28. Неклюдов С. Ю. Мифы народов мира. — Москва: Сов. энцикл., 1988.

29. Ондар Б. К. Гидронимия Тувы: автореф. дис. … канд. филол. наук. — Москва, 1993.

30. Потанин Г. Н. Очерки Северо-Западной Монголии. — Горно-Алтайск: Ак Чечек, 2005.

31. Потапов Л. П. Заметка о происхождении челканцев-лебединцев // Бронзовый и железный век Сибири. — Новосибирск: Наука, 1974.

32. Радлов В. В. Из Сибири: Страницы дневника. (Aus Sibirien, 1893). — Москва: Наука,1989.

33. Садри Максуди Арсал Тюркская история и право / пер. с турец. Р. Мухамметдинов. — Казань: Изд-во «Фэн», 2002.

34. Селиванова Л. Л. Аполлоновы лебеди (К семантике образа в религиозных представлениях античности) // Человек и общество в античном мире. — Москва: Наука, 1998.

35. Соскал Ай-бек. Деятельность вулканов Восточных Саян — основа зарождение легенды об Одуген-тайга, зарождение тэнгрианского мировоззрения и горного дела // Tour de Lucifer, 22 авг. 2016. [Электронный ресурс]. — URL: https://vk.com/wall-89459061_323 (дата обращения 23.12.2016).

36. Толбина Т. В. Микротопонимия Воронежской области: Особенности номинации: авторефер. дис. ... канд. филол. наук. — Воронеж, 2003.

37. Урбанаева И. С. Шаманская философия бурят-монголов: центрально-азиатское тэнгрианство в свете духовных учений: В 2 ч. Ч. 2. — Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2000.

38. Флавий И. Иудейские древности. — Москва: АСТ, Ладомир, 2003.

39. Худяков Ю. С. Золотая волчья голова на боевых знаменах. Оружие и воины древних тюрок в степях Евразии. — СПб.: Петербургское Востоковедение, 2007.

40. Шатобалов В. К. Происхождение древних тюрок (исторический очерк). [Электронный ресурс]. — URL: http://www.shatobalov.ru/ (дата обращения 23.12.2016).

41. Шах-Карим Кудайберды-улы Родословная тюрков, киргизов, казахов и ханских династий / пер. Б. Каирбекова. — Алма–Ата: жазушы, 1990.

42. Элиаде М. Шаманизм: архаические техники экстаза. — Киев: София, 2000.

43. Haszanov Zaur. Samanisztikus szertartasok es attributumok Ukrajna, Magyarorszag es Azerbajdzsan

keső bronzkori es korai vaskori regeszeteben (a kimmerek vilagszemlelete) // Magyarorszag es

Azerbajdzsan: a kulturak parbeszede. II Nemzetkozi tudomanyos konferencia (November, 6–8, Budapest). — Budapest, 2007. — С. 75–94.