Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia

Bibliographic description:
Abaev N. В.
CHAN BUDDHISM AND VAJRAYANA IN MARTIAL ARTS // BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia. - 2017. №1. . - С. 67-85.
Title:
CHAN BUDDHISM AND VAJRAYANA IN MARTIAL ARTS
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2305-753Х-2017-1-67-85UDK: 24:796.853
Annotation:
The article discusses the community of philosophical, methodological, and psychotechnical
principles of Chan (Zen) Buddism and Tantric Vajrayana Buddhism in Dzogchen esoteric
tradition, which had influenced the methods of psychophysical training and psychic
self-regulation in traditional martial arts martial arts of the peoples of Inner and Northeastern
Asia.
We analyze the religious and philosophical foundations of the Buryat-Mongolian School
of Arts ―Shonyn-Basha‖ in connection with the historical and cultural synthesis and interaction
of national religion of Buryats and Mongols Tengrism (―religion of Eternal Blue
Sky‖) and Northern Buddhism of Ekayāna (―One Vehicle‖) as an integral unity of Vajrayana
(Tantra) and Mahayana philosophy and practice. As a result of this interaction and
synthesis in the era of Genghis Khan a specific Tengri-Buddhist civilization was developed,
which united the peoples of Inner Asia — Buryats, Mongols, Kalmyks and other
Mongol-speaking peoples, as well as Turkic-speaking Tuvinians.
Keywords:
Chan (Zen), Chan Buddhism, Vajrayana (Tantric Buddhism), Tengrism, Eternal
Blue Sky, Northern Mahayana Buddhism, Ekayāna, Genghis Khan, Tengri-Buddhist
civilization, Inner Asia, the Altai-Sayan region, Eurasian nomadic civilization, Shonyn-
Basha, Padmasambhava, the Nyingmapa, the Ripa tradition, The Epic of King Gesar.
List of references:
1. Абаев Н. В. Чань-буддизм и культура психической деятельности в средневековом Китае. — Новосибирск: Наука, 1983. — 214 с.

2. Абаев Н. В. Чань-буддизм и культурно-психологические традиции в средневековом Китае. — Новосибирск: Наука, 1989. — 215 с.

3. Абаев Н. В. Тэнгрианство и буддизм махаяны в истории и философии бурят-монгольского искусства единоборства «Шонын-баша» // Вестник Тувинского государственного университета. Социальные и гуманитарные науки. — Вып. 1. — 2016. — С. 78–97.

4. Абаев Н. В. Культ священных гор и тэнгрианский эпос бурят-монголов / отв. ред. В. М. Мантыков. Изд. 2-е, испр. и доп. — Иркутск: Изд-во «Оттиск». — 2015. — 190 с.

5. Абаев Н. В. Синтез тэнгрианства и буддизма Махаяны в истории и философии бурят-монгольского искусства единоборства «Шонын-баша» [Электронный ресурс]. — URL: //http://tengrifund.ru/sintez-tengrianstva-i-buddizma-maxayany.html#more-4437 (дата обращения: 23.12.2016).

6. Абаев Н. В. Тэнгрианство и Северный буддизм Единой колесницы (Экаяны) в бурят-монгольской школе единоборства Шонын–баша // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. — 2016. — Вып. 3. — С. 25–37.

7. Абаев Н. В, Аверьянов Б. Бурят-монгольское тэнгрианство в период квантового перехода. [Электронный ресурс]. — URL: http://asiarussia.ru/articles/9079/ (дата обращения: 23.12.2016).

8. Абаев Н. В., Хобраков Ч. Ц. Бурят-монгольская школа единоборства «Шонын-баша» (Стиль Небесного Волка). — Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та. — 2015. — 150 с.

9. Абаева Л. Л. Идентичность в локусе бытия монгольских народов // Феномен идентичности в современном гуманитарном знании. К 70-летию академика В. А. Тишкова. — Москва: Наука. — С. 425–438.

10. Бат-Отгон З. МонхТэнгэр ба шинжлэх ухаан. — Улаанбаатар, 2014. — 470 с.

11. Котожеков А. И. «Алтын Арчол» как понятие Вышего пути в тэнгрианстве // Тэнгрианство и эрическое наследие народов Евразии: истоки и современность: мат-лы IV Междунар. науч.-прак. конф. — Улан-Батор, 2013. — С. 179–187.

12. Мифы народов мира. Т. 1. — Москва, 1980. —101 с.

13. Намкай Норбу Ринпоче. Кристалл и путь света. Сутра, тантра и Дзогчен. / сост. и ред. Джон Шейн. — Спб.: Сангелинг, 1998. — 216 с.

14. Смирнов Б. Л. Философские тексты «Махабхараты». — Вып. 2. — Кн. 1. Бхагавадита. — Ашхабад, 1960. — 403 с.

15. Торчинов Е. А. Религии мира: опыт запредельного. Психотехника и трансперсональные состояния. Ч. 2. Религии чистого опыта: Даосизм, Индуизм, Буддизм // Ковчег-Арк: электронный издательский сайт, 28 дек. 2016 г.

16. Хобраков Ц. Тэнгис, мун гол – тулга болохо нэрэнууд // БуряадУнэн, 2012.

17. Хобраков Ц. Методика медитативного построения личной ступы в практике некоторых видов восточных боевых искусств. — Улан-Удэ, 2009. — 37 с.

18. Чагдуров С. Ш. Поэтика Гэсэриады. — Иркутск: Изд-во ИГУ, 1993. — 367 с.

19. Чагдуров С. Ш. Эргунэ-хун прародина монголоязычных родов и племен // VII Международный конгресс монголоведов (Улан-Батор, август 1997 г.): докл. российской делегации. — Москва, 1997. — С. 168–172.

20. Чагдуров С. Ш. Горная Бурятия – прародина всех монголов // Филологический сборник. — Улан-Удэ, 1999. — С. 190–193.