Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Language. Literature. Culture

Bibliographic description:
Brenchugina-Romanova A. N.
,
Denisova L. O.
,
Pavlyuchenko S. S.
THE DEVELOPMENT OF THE SKILL OF ACADEMIC WRITING IN THE PROCESS OF SELF-STUDY PROBLEM-SEARCH WORK OF STUDENTS WITH PROFESSIONAL TEXTS (DISCIPLINE “SPEECH PRACTICE” IN PEDAGOGICAL HIGH SCHOOL) // Bulletin of BSU. Language. Literature. Culture. - 2019. №2. . - С. 63-67.
Title:
THE DEVELOPMENT OF THE SKILL OF ACADEMIC WRITING IN THE PROCESS OF SELF-STUDY PROBLEM-SEARCH WORK OF STUDENTS WITH PROFESSIONAL TEXTS (DISCIPLINE “SPEECH PRACTICE” IN PEDAGOGICAL HIGH SCHOOL)
Financing:
Codes:
UDK: 372.881.161.1
Annotation:
The article deals with actual issues of improving the level of academic literacy of students at the University. Academic literacy is expressed in the ability of students to quote, create texts of professional genres. Increasing the level of academic literacy of students and the development of their creative independence is one of the conditions for the implementation of the Federal state educational standard of higher education. The process of mastering the skills of academic writing is associated with the formation of professional and research competencies of students. For the successful entry of students into the research environment of the University in the first year of study it is necessary to have the skills to create academic writing, presented in such forms as essays, abstracts, coursework. The article presents the tasks of self-study and search character on the development of skills of successful mastering the language of the specialty, the ability to correctly interpret and produce professional text at practical training of the discipline «Speech practices» in the pedagogical University.
Keywords:
academic literacy; academic writing; academic discourse; scientific text of professional orientation; scientific-popular texts; students’ self-study; problematic questions ; tasks for self-study; students’ analytical activity; formation of professional and research competencies.
List of references:
Бренчугина-Романова А. Н., Денисова Л. О. Пути повышения речевой культуры студентов-бакалавров в процессе изучения дисциплины «Речевые практики» // Журнал «Преподаватель XXI век», 2017, № 3, часть 1, стр. 181-192.

GLOSUM. Сборник словарей [Электронный ресурс]. URL: https://glosum.ru (дата обращения: 10.01.19).

Андроников И. Первый раз на эстраде [Электронный ресурс]. URL: https:// youtu.be/dm8wdFKag94 (дата обращения: 10.01.19).

Галактионова Т. Г. Педагогика текста: опыт семиотического решения [Текст]: коллективная монография / Автор-составитель и научный редактор Т. Г. Галактионова. СПб., 2013. 379 с.

Короткина И. Б. Грамотность в век информационных технологий: в поисках концептуального единства [Текст] / И.Б. Короткина // Образование и общество. 2009. № 4. С. 125–129.

Лытаева М. А. Academic skills: сущность, модель, практика / М. А. Лытаева, Е. В. Талалакина // Вопросы образования. 2011. № 4. С. 178–201.

Новиков А. И., Богословская И. В. Научно-популярный текст в его соотношении с научным текстом // Обработка текста и когнитивные технологии. № 8. Пущино, 2003. С. 346–356.

Самостоятельная работа студентов: виды, формы, критерии оценки : учебно-методическое пособие / А. В. Меренков [и др.]; под общ. ред. Т. И. Гречухиной, А. В. Меренкова]; М-во образования и науки Рос. Федерации, Урал. Федер. ун-т. Екатеринбург: Изд-во Урал. Ун-та, 2016. 80 с.

Смирнова Н. В. Академическая грамотность и письмо в вузе: от теории к практике Высшее образование в России. М. : Изд-во Москов. Гос. ун-та печати. 2015. № 6. С. 58–64.

Смирнова Н. В., Щемелева И. Ю. Роль письма в современном университете: анализ зарубежной практики обучения академическому письму // Вестник Санкт- Петербургского университета. Сер. 9, Филология, востоковедение, журналистика. 2015. Вып. 2, июнь. С. 185–197.

Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru (дата обращения: 10.01.19).