Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

Bulletin of BSU. Philology

Bibliographic description:
Imikhelova S. S.
MYSTERY PLOT AS A NEOMYTHOLOGICAL TREND IN BURYAT LITERATURE ON A HISTORICAL THEME // Bulletin of BSU. Philology. - 2022. №1. . - С. 63-70.
Title:
MYSTERY PLOT AS A NEOMYTHOLOGICAL TREND IN BURYAT LITERATURE ON A HISTORICAL THEME
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2686-7095-2022-1-63-70UDK: 821.512.31
Annotation:
The article reviews the works of Buryat writers on historical theme, written in different genres, but the main plot is the development of hero's personality in a symbolic and mythological manner. We have analyzed the works devoted to different periods of na-tional history and united by a common mystery plot — the ability of a historical personali-ty to fulfill his high destiny. In the novel "Temujin" by A. Gatapov and the poem "Song of Dorzhi Banzarov" by N. Damdinov we can trace the transition of young heroes to the personalities capable of discovering the existential essence of empirical events. The con-nection of mythological imagery and mystery is reflected in the archetypal image of the child. The heroines of the tragedy "The Great Shaman Sister" by B. Baradin and the dra-ma "Balzhin-Khatan" by D. Erdyneev embody the archetype of the Great Mother, they also see their destiny in the salvation and prosperity of their people. It is concluded that the mystery plot in Buryat literature allows elevating the life and destiny of the individual to a metaphysical generalization, presenting the true self-determination of a historical figure who feels a connection with the future of his people and eternity.
Keywords:
historical figure, mission, mystery, archetypal image
List of references:
1. Барадин Б. Великая сестрица-шаманка // Антология литературы Бурятии ХХ — начала ХХI века. Т. 3: Драматургия. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2011. С. 11–64. Текст: непосредственный.

2. Гатапов А. Тэмуджин. Улан-Удэ: Республиканская типография, 2010. 704 с. Текст: непосредственный. 3. Дамдинов Н. Г. Избранные произведения: в 2 томах. Москва: Сов. Россия, 1981. Т. 1. 368 с. Текст: непосредственный.

4. Имихелова С. С., Шантанова Т. В. Женские образы в бурятской драматургии: архетипическое содержание и национально-культурный контекст. Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2015. 142 с. Текст: непосредственный. 5. Очирова Т. Н. Николай Дамдинов. Литературный портрет. Москва: Сов. Россия, 1980. 112 с. Текст: непосредственный.

6. Савинова Т. Б. Жанровые особенности бурятской исторической драматургии второй половины ХХ — начала ХХI в.: диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Улан-Удэ, 2015. 163 с. Текст: непосредственный.

7. Филимонова А. Мифологизм и мистерия в символистском романе А. Белого. URL: http://kniga.lib-i.ru/26istoriya/439914-1-mifologizm-misteriya-simvolistskom-romane-andreya-belogo-krescheniy-kitaec-aleksandra-filimon.phpромане (дата обращения: 18.11.2021). Текст: электронный.

8. Шантанова Т. В., Санжиева Т. Е. Особенности формирования национальной литературы Бурятии // Вестник Бурятского государственного университета. 2012. Спецвып. С. 266–270. Текст: непосредственный.

9. Юнг К. Г. Психология бессознательного. Москва: Канон, 1994. 320 с. Текст: непосредственный.