Dorji Banzarov Buryat state University
LoginРУСENG

BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia

Bibliographic description:
Abaev N.
ON THE INTERPRETATION BY R. V. LEBEDEV OF INSCRIPTIONS ON THE BUUMAL HEAVENLY STONE // BSU bulletin. Humanities Research of Inner Asia. - 2017. №2. . - С. 33-46.
Title:
ON THE INTERPRETATION BY R. V. LEBEDEV OF INSCRIPTIONS ON THE BUUMAL HEAVENLY STONE
Financing:
Codes:
DOI: 10.18101/2305-753Х-2017-2-33-46UDK: 902
Annotation:
In article on the basis of previous works on the role of ―Sayanids‖ – original autochthonous
ethnic substrate of TRANS-Sayaniya and the Altai mountains region in the ethnoculturogenesis
of Turko-Mongol peoples of Inner Asia, in particular in the formation of their
Tengrian religion of the Eternal Blue Sky(Tengri), as well as relying on the concept of the
historical role of ethno-geographical region of the Sayan-Altai as the most important ethno-cultural and civilizational-geopolitical center of Eurasia (Abaev N. V., Lebedev R. V.),
the author distinguishes this ethno-geographical and spiritual-cultural center into two relatively
independent and interrelated area, divided by the Yenisei River (Ulug-Khem) –
―sayanidic‖ and «Mountain-Altaic». Common to both ethno-cultural areas was the presence
of «endemics» (R. V. Lebedev), ethnic and cultural phenomena, which are absent, in
other regions: toponyms, hydronyms and ethnonyms etc., etc.
The article also analyzes the inscription on one of these ―endemics‖ – Celestial (Heavenly)
Buumal- Stone (translation and interpretation made by R. V. Lebedev), which suggests
that this stone recorded the original ―proto-gospel‖, or ―pre-gospel‖. In addition, according
to the author of this article, in the inscription on the stone there is the earliest for Eurasia
soteriological (soterical) concept of the Son of Heaven as the Messiah and Universal Savior.
Keywords:
Trans-Sayaniya, ―sayanids‖, ―endemic‖, the Altai Mountains, the Eternal Blue
Sky (Tengri), Yenisei River (Ulug-Khem), Celestial (Heavenly) Buumal-Stone, ―protogospel‖,
soteriological concepts, the Messiah, the Universal Savior.
List of references:
1. Абаев Н. В. «Саяниды» и сакральная символика мифологемы «Три Солнца» в тэнгрианской религии: опыт реконструкции и интерпретации // Вестник Бурятского государственного университета. Гуманитарные исследования Внутренней Азии. – 2016. – Вып. 1.– Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2016. – с. 5–12.

2. Абаев Н. В. «Древнее Слово» Э. Сведенборга (по Джеймсу Брашу). Комментарии. Перевод [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://books.google.ru/books?id=Ay8oIsxdP3YC&printsec=frontcover&hl=ru#v=onepage&q&f=false (дата обращения 30.03.2017).

3. Абаев Н. В. О прародине всех тюрков и монголов: «Эрненекон», «Эргунэ-Хун» или Танну-Урянхая? // Новые исследования Тувы. Вып. № 1 (9), 2011 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.tuva.asia/journal/issue_9/3042-abaev.html (дата обращения 30.03.2017).

4. Абаев Н. В. О роли митраизма и героического эпоса тюрко-монгольских народов в формировании арийско-туранской цивилизации Внутренней Азии // Вестник БГУ. Гуманитарные исследования Внутренней Азии. – Вып. 4. – Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2015.

5. Багадаев Д. Д. Большой Небесный Олень. – Улан-Удэ: НоваПринт, 2016.

6. Бичелдей У. П. Тэнгрианство у тувинцев и Махаяны: история и взаимодействие: автореф. дис... д-ра (Ph.D.) религиноведения. – Улан-Батор, 2012. – 30 с.

7. Лебедев Р. В. Интерпретация некоторых сакральных топонимов Саяно-Алтая в свете этногонических тюрко-монгольских мифов // Гуманитарные исследования Внутренней Азии. Вып. 1. – Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2017. – С. 16–28.

8. Лебедев Р. В. Расшифровка фрагмента надписи на Небесном камне Багадаева Дм. [Электронный ресурс]. Режим доспупа: https://yadi.sk/i/vixpb7yV3GXrnA?force_show=1 (дата обращения 01 апреля 2017 г).